Nog wat extra weetjes... - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Piet en Riekie Lauwen - WaarBenJij.nu Nog wat extra weetjes... - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Piet en Riekie Lauwen - WaarBenJij.nu

Nog wat extra weetjes...

Blijf op de hoogte en volg Piet en Riekie Lauwen

12 September 2016 | Tanzania, Karatu

Voor de mensen die misschien overwegen ook een dergelijke georganiseerde reis te gaan maken een opsomming hoe dat meestal verloopt.

Je leert je medereizigers kennen op de luchthaven van aankomst. Daar staat een vriendelijke jongeman met een onduidelijk bordje "KRAS" te wachten. Mocht je, net als wij de gelukkige zijn om als eerste door de douane molen te komen (50 USD en in vliegtuig ontvangen vaag formulier invullen), dan zegt dat nog niets. Je moet alsnog bijna twee uur wachten tot de laatste medereiziger "geprocessed" is. Voordeel, je leert meteen de rest van de medereizigers goed kennen. Tot slot van die dag met zijn allen in een net iets te klein busje naar het hotel. Gelukkig voor ons maar vijf minuten over een wel erg onverharde hobbelweg. Later noemt onze chauffeur dit "african massage":-)

Meestal is de eerste dag rondhangen bij het hotel. Met wat geluk is er een zwembad. Wij hadden met 7 andere reizigers zelf twee auto's geregeld om naar Moshi te gaan. Mede omdat van een "officiële" Kras vertegenwoordiger geen sprake was. Alles bij elkaar toch nog leuke dag. Vooral markt in Moshi was wel speciaal.

De reis begint pas echt wanneer volgende morgen er vier landrovers met even zoveel chauffeurs verschijnen. Zij vragen ons waar de koffers zijn?!! Oeps daar was even niet op gerekend! Reispapieren zeggen 3 nachten hier slapen opperhoofd chauffeur zegt 2 nachten! En die krijgt gelijk natuurlijk; snel afrekenen en inpakken. Gevolg; we vergeten het een en ander; medicijnen van Riekie in de koelkast en mijn scheerspullen, maar dat merken we pas later...

Wij komen daarna met twee stellen uit Twente in een 6 persoons Landrover te zitten. De chauffeur heet Protas, aardige vent met een gezin, vrouw en 3 kinderen, wonende in Arusha. We zullen bij elkaar blijven, ook met de andere 3 landrovers tot de voorlaatste dag als we weer in Arusha terugkeren.

Tijdens de tocht zullen we volledig verzorgd zijn, alleen de drankjes moeten afgerekend worden. Voor de middag is er tijdens de gamedrives altijd een prima lunchbox.

Nog wat algemene wetenswaardigheden:
Temperatuur erg aangenaam; 25 tot 30 graden. Koelt in de avond af mede omdat we de hele reis behoorlijk op hoogte zitten, en de nachten relatief lang; van 7 tot 7.
Daarom ook erg weinig last van muggen en ander ongedierte. Zitten toch maar zo,N 300 km onder de evenaar.

Sommige dingen met Shillings betalen is toch we stuk voordeliger, anders wordt er een behoorlijke nadelige koers berekend.

Soevenirwinkels als gebruikelijk; astronomische vraagprijzen! Mijn strategie; tegenbod doen, 25% van de vraagprijs bieden, vervolgens uitkomen op 1/3 van vraagprijs. Op deze manier mooi stuk houthandwerk voor op de schouw gekocht.